בקרוב תעלה לקריאה ראשונה הצעת חוק של ח"כ איתן כבל שמטרתו להקל על ביטול הפטורים מגיוס שניתנים לנערות על סף גיוס מטעמי הכרה דתית, כאשר אלו מצהירות הצהרת שווא כי טעמים שבהכרה דתית מונעים אותן מלשרת.

הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון – עיון חוזר בפטור מטעמי הכרה דתית שהושג במרמה)

ביטול סעיף 41

  1.  

בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו–1986[1] (להלן – החוק העיקרי), סעיף 41 – בטל.

תיקון סעיף 42

  1.  

בסעיף 42 לחוק העיקרי, סעיף קטן (ה) – בטל.

 

דברי הסבר

סעיף 40 לחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו–1986, שעניינו פטור מטעמי הכרה דתית, קובע כי פטור מחובת שירות ביטחון יינתן לכל מיועדת לשירות ביטחון אשר הצהירה, באופן ובמועד שנקבעו בתקנות, כי טעמים שבהכרה דתית מונעים אותה מלשרת.

סעיף 42 לחוק מקנה סמכות לבטל פטור שניתן לפי החוק, לאחר קיום הליך של עיון חוזר בפטור, אם שוכנע מי שמקיים את העיון החוזר, כי הפטור ניתן כתוצאה ממסירת ידיעות כוזבות או ממעשי מרמה או הטעיה אחרים. אולם סעיף קטן (ה) מסייג את תחולתו וקובע, כי הוראות הסעיף לא יחולו על פטור שניתן מטעמי הכרה דתית.

לעניין ביטול שניתן מטעמי הכרה דתית נקבע הסדר מיוחד בסעיף 41 לחוק. על פי הסעיף האמור, ביטול פטור שניתן מטעמי הכרה דתית ייעשה רק במקרה שבו הורשעה המצהירה בפסק דין סופי על עבירה של שבועת שקר או בהסתמך על ידיעה כוזבת. בכך מצטמצמת במידה ניכרת האפשרות לאכוף את חובת השירות על מי שהגישה תצהיר כוזב לפי סעיף 40 לחוק במטרה להשתמט משירות.

 כיום, לא ניתן לבטל את הפטור גם במקרים שבהם קיימות ראיות חד-משמעיות לכך שהושגה במרמה, כל עוד לא מוצה ההליך הפלילי. המציאות מלמדת, כי האכיפה במקרים של הגשת תצהיר כוזב לפי סעיף 40 לחוק אינה מספקת. לכן, הגשת תצהיר שיקרי לפי סעיף 40 מהווה ערוץ נוח להשתמטות מגיוס.

כדי למנוע ככל האפשר ניצול לרעה של האפשרות לקבל פטור מחובת שירות, בידי מי שאינה מקיימת את התנאים שנקבעו בסעיף 40, מוצע להחיל על פטור שניתן לפי הסעיף האמור, את ההסדרים של עיון חוזר שנקבעו בסעיף 42 לחוק, בדומה לכל פטור אחר שניתן לפי החוק.

לכן מוצע לבטל את הוראת סעיף קטן (ה) בסעיף 42 לחוק ואת הוראת סעיף 41 לחוק.